söndag 12 april 2015

Krukor och hopp om en ordentlig vår.

Idag blev det en del pyssel i trädgården. Underbart väder och man kunde vara ute i bara tröja och trekvartsbyxa... Det fick mig att tänka på förra våren - det var en ordentlig vår för en gång skull. Med detta menar jag att det faktiskt var just vår, där växtligheten hann med att vänja sig vid sol och annalkande värme. Vanligtvis tycker jag att det är vår en vecka, sedan kommer värme, för att plötsligt slå om till vinterväder igen för att åter övergå i sol och värme.
Förra året slapp vi detta "hoppiga" väderlag och fick uppleva en riktig vår.

När jag gick och trädgårderade, klippte ner lite mer och planterade lite i krukor som tagits hem från en förvaringsplats (som vi håller på att tömma pö om pö), så hoppades jag på att vi får uppleva en liknade vår. 

Här några nyplanterade penséer i några av de kärl som kommit hem. Dottern plockade ut blommorna när de inhandlades. Om du tittar noga ser du en vit pensé bland de lila blommorna. En  enda "albino" blomma bland alla de andra lila på samma planta - "denna måste vi ha, mamma". Ja, klart vi var tvungna...
Vid trappan intill den tråkiga väggen behövdes också något med mer färg.
Här är några av de kärl som kommit hem och som jag tänkt använda mig av i år. Lite idéer finns redan!
Numera vill jag mest använda mig av svarta krukor, men i förra huset hade jag mest terrakottafärgade krukor. En hel del av dem har nu kommit hem. 
Är det inte så att om man har krukor så får man plantera något i dem...
Det kommer inte att uppfyllas, men jag kommer nog att jobba på det ;-)

Här är några av krukorna och faten som kommit hem:

Inga kommentarer: