onsdag 27 augusti 2014

Sticklingar

När jag pluggade (för MÅNGA år sedan) tog jag en liten stickling av en Pengablomma och tryckte ner  en kruka. I nästan 20 år s tid har denna växt följt mig, och fått flytta runt lite tillsammans med mig och så småningom även min familj. Den har vuxit upp till en ganska stor planta och de senast åren har den stått i fönstret på barnens rum.
För någon vecka sedan skedde en olycka - plantan trillade ut genom fönstret (från andra våningen) och small i backen med buller och brak!
Det blev några rätt så fina delar av plantan som jag tog om hand. Jag satte ner dessa nya ofrivilliga sticklingar i krukor och så ställde jag dem på en bricka ute ibland stenen intill huset. 
Moderplantan tryckte jag ner i en ny kruka som jag satte vid ingången till trädgården.
Sedan blev det lite sämre väder och jag började arbeta igen - plantan och sticklingarna har inte fått så mycket kärlek. Detta till trots har de tagit sig fint!
Tänk vad vissa växter är enkla att föröka (dock är just denna växt inte så snabb i sin tillväxt).
Min uppmärksamhet har varit på växterna utomhus den senaste tiden - behöver nog titta över växterna inne också. Plantera, ev. ta sticklingar, kanske till och med sortera ut en del för att kunna förnya i fönsterkarmarna.
Vad tar ni för sticklingar?

Inga kommentarer: