måndag 24 mars 2014

Små skott...

I slutet på förra våren, början av sommaren (tror att det var i maj), köpte jag mig två plantor Ramslök. Ramslök ar en lökväxt med vita blommor som sitter i flock. Om man råkar snubbla över dem vilt i naturen kan man faktiskt känna en lökdoft (personligen har jag tyckt att det ibland luktat starkt gräslök, men ibland också som vitlök). Om när de blommar kan det se ut som en vit slöja, då blommorna är liten bit ovanför bladen.
Jag har valt att ha lite ramslök, inte bara för att det är en fin blomma, men som ett inslag i min "köksträdgård". Jag hoppas att kunna så småningom kunna göra lite ramslöksolja eller varför inte lite ramslökspesto. Förra försommaren gjorde jag lite kall sås på yoghurt och ramslök för att smaksätta den lite.
Ramslöken jag planerade förra året som lite utsmyckning i en av de stora krukorna med de japanska lönnarna, trodde jag inte klarat sig. Men när jag tittade igen under granriset i krukan i helgen fick jag till min glädje se små skott som skjutit upp i vårsolen.

Jag har i år köpt ytterligare två plantor som jag satte i en annan kruka så länge och de står på trappen till huset.
Om någon månad hoppas jag få se dessa fina blommor på plantorna...
 Bild lånad från Den virtuella floran
Bild lånad från Nordens flora

2 kommentarer:

Carina sa...

Var har du lyckats hitta plantor av ramslök? Vill också ha i min trädgård

Lotta sa...

Hej Carina!
Ser att min kommentar inte har kommit med - så jag försöker igen.
Båda gångerna har jag köpt mina plantor på Åbergs utanför Ystad.
Vet att man även kan köpa fröer och själv driva upp sina plantor.

Hoppas du hittar det du söker, plantor eller fröer.
Lycka till!

//Lotta